Veiligheid data in de haven op het spel

13 February 2021, 13:34 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Inzet: raadslid Leewis

De veiligheid van doorgevoerde producten vanuit de haven van Rotterdam moet kunnen worden gegarandeerd. Ook moeten bedrijven die kiezen voor de Rotterdamse haven er op kunnen rekenen dat hun bedrijfsgeheimen daar veilig zijn.

Dat zegt raadslid Stephan Leewis van GroenLinks in het belang van de Rotterdamse haven. ‘’En dat belang is niet alleen groot voor Rotterdam, maar ook voor ver daarbuiten.’’

Leewis reageert op de te kort schietende cyberveiligheid van containerscanners in Rotterdamse haven. ‘’Er zitten ernstige kwetsbaarheden in de containerscanners en dat vergroot het risico op spionage of manipulatie van data.''

Een groot deel van de scansystemen die de douane in Rotterdam gebruikt is van de scannerfabrikant Nuctech afkomstig uit de Volksrepubliek China. ‘’Het gebruik van apparatuur afkomstig uit China op kritieke plekken in de infrastructuur roept vraagtekens op, mede met het oog op economische spionage’’, aldus Leewis, die weet dat Amerika Nuctech al eerder op een sanctielijst plaatste. Ook dringt de VS er bij Europese landen op aan Nuctech te weren van vliegvelden en havens.

Leewis heeft er ínmiddels bij havenwethouder Van Gils op aangedrongen om bij de douane aan te dringen de veiligheid van de scanners beter te organiseren. En om daarbij een juist beeld te krijgen wil hij de rol van het Havenbedrijf Rotterdam kennen bij het gebruik van deze scanners en te weten komen welke diensten of afdelingen betrokken zijn bij het installeren, beheer en het gebruik ervan.

Naast het scannen van de containers kent de Rotterdamse haven nog flink aantal andere kritieke processen waarbij ICT een belangrijk onderdeel is. ‘’Denk daarbij aan het geautomatiseerde vervoer van containers of de beveiliging van de haven met geautomatiseerde hekken, drones en camera’s’’, luidt de opsomming van Leewis. ‘’Daarnaast zijn er ook vele kritieke processen waarvoor private partijen verantwoordelijk zijn. Denk aan een groot scala aan chemische processen, maar ook het laden en lossen van schepen dat deels geautomatiseerd gebeurt. De zorgen over de containerscanners roepen dus tal van vragen op over de verdere cyberveiligheid van deze processen.’’